Ringbaan West Absis
Het koor van de Heilige Margarita Maria Alacoquekerk in Tilburg (foto’s: W.J. Hamers).

Locatie: Heilige Margarita Maria Alacoque
Adres: Ringbaan West 300, Tilburg
Monumentenstatus: rijksmonument: (monumentnummer 521196)
Architect: H.C. (Harrie) Bonsel (1886-1941)
Datering gebouw
: 1922
Datering ramen: 1961
Bijzonderheden: per 1 januari 2016 is de kerk aan de eredienst onttrokken.
Het gebouw wordt herbestemd.

Deze ramen behoren tot Jan Dijkers vroegste abstracte glaskunst. De kerk stond in 1961 bekend als vernieuwend. Dit moet zeker hebben bijgedragen aan de goedkeuring van het ontwerp door het kerkbestuur. De techniek waarmee de ramen zijn gemaakt (glas-in-lood) is traditioneel.

Ramenplan:

De overwegend roodgekleurde ramen boven in het koor staan symbool voor de vijf kruiswonden van Christus: de stigmata aan beide handen en voeten en het hart.

glasinlood absis Ringbaan West Hoog  glasinlood hoog dubbel Ringbaan West
Jan Dijker, ramen in het koor, 1961.

Het ramenplan is afgestemd op de symboliek van de architectuur van het priesterkoor. De vijf bogen rondom het altaar staan ook voor de vijf kruiswonden. De centrale boog staat voor het hart van Christus dat ons de Goddelijke liefde schenkt. De eerste bogen aan weerszijden staan voor de handen van Christus en Gods helend handelen. De buitenste bogen staan voor de voeten en Gods blijde boodschap.
De blauwe ramen in de kooromgang verwijzen naar de doornenkroon van Christus.

absis zijgang glasinlood absis laag Ringbaan West Laag
De kooromgang van de kerk.

Elders in de kerk bevinden zich schilderingen uit 1926-27: kruiswegstaties van Petrus Hendrikus (Piet) Gerrits (1878-1957).
De figuratieve ramen in het schip uit 1948, zijn van glazenier P.J.L. (Piet) Clijsen (1909-1977).

Heilig Hartdevotie
Deze kerk is gewijd aan de  heilige Margaretha-Maria Alacoque (1647-1690). Zij kreeg visioenen waarin ze de opdracht ontving een feestdag rondom de devotie tot het Heilig Hart in te stellen. Op de derde vrijdag na Pinksteren vindt deze feestdag plaats: het Hoogfeest van het Heilig Hart. Maar de Heilig Hartdevotie is breder: beelden, schilderijen en sacramentsuitstellingen zijn ook gewijd aan het Heilig Hart.

← Vorige                                                                       Volgende →